To preprosto (ob tem pa bistveno) vprašanje si je najbrž postavil vsak, ki je že kdaj rezal les na tračni žagi. Dobro napet tračni list je namreč osnova – pomemben je za pravilno delovanje stroja, za kakovost reza in za varnost. Zato si zdaj oglejmo nekaj elementov in zadev, na katere pri napenjanju ni dobro pozabiti.

položaj tračnega lista na kolutu
položaj tračnega lista na kolutu

Položaj tračnega lista na pogonskem kolesu

Tračni list bi moral biti na zgornjem pogonskem kolesu nameščen tako, da bi bil koren zoba (torej najnižji del zoba) na sredini kolesa. 

To lahko dosežete tako, da nagnete zgornje pogonsko kolo s pomočjo vijaka, ki leži za njim. Pri nastavljanju položaja tračnega lista mora biti tračni list vsaj delno napet. Prav tako se prepričajte, da vam vodila ne preprečujejo pomikanja tračnega lista (vodila se namreč nastavijo pozneje, šele po namestitvi in napetju tračnega lista).

Če imate tako širok tračni list, da korena zoba ni mogoče postaviti na sredino pogonskega kolesa, ga postavite tako, da ne zadnji rob tračnega lista ne konice zob ne bodo štrleli ven iz kolesa. Širina tračnega lista ne bi smela biti večja od širine pogonskega kolesa (članek Izbira širine tračnega lista za les). Medtem ko tako nastavljate postavitev tračnega lista, z roko obračajte pogonsko kolo (pazite na prste), spremljajte, kam se tračni list useda in po potrebi uravnavajte položaj.

Kaj pa s spodnjim pogonskim kolesom? Če je vaša žaga v normalnem stanju, se s spodnjim pogonskim kolesom ni treba ukvarjati – tračni list bi moral pravilno ležati sam, kar pomeni, da ne konice zob ne zadnji rob tračnega lista ne štrlita izven pogonskega kolesa.

 

napet tračni list za les
napet tračni list za les

Kontrola napetosti

Pri napenjanju tračnega lista naj bo stroj izklopljen, pokrovi odprti, s prstom pa preverjajte upogibanje tračnega lista – v nobeno stran se ne bi smel upogniti več kot 3 mm. Upogibanje tračnega lista je bolje preverjati na levi strani stroja, kjer ni vodil (z odprtim pokrovom). Tračni list bi moral ob trkanju oddajati kovinski zvok.

Prava moč napetosti 

Če tračni list ni dovolj napet, bo v rezanem materialu spodrezoval (včasih se temu reče tudi »plavanje«). Če pa je tračni list preveč napet, bo najverjetneje prej ali slej počil.

Na počenem tračnem listu lahko vsaj hitro preverite, ali je bil ali ni bil preveč napet. Položite ga na tla in spremljajte zlasti oba konca. Če tračni list leži prosto, je bila napetost ustrezna. Če pa se konca dvigata ali se tračni list kot tak izkrivlja, to pomeni, da je bil preveč napet. V takem primeru ga morate naslednjič napeti manj.

Prednapenjanje s pomočjo ležaja z utorom

Nekateri uporabniki, ki režejo drobne oblike (majhne radije), običajno s tračnim listom širokim 6 mm, uporabljajo zadnji podporni ležaj z utorom. Ta utor je namenjen stabilizaciji tračnega lista, ki s tem omogoča boljše izrezovanje oblik.

Za prednapenjanje tračnega lista je v tem primeru treba zadnji ležaj pomakniti za 3 mm naprej. Zadnji rob pri rezanju radijev na ta način ne bo zavijal v eno ali drugo stran, saj se bo tračni list držal v utoru. Prav tako tračni list ne bo nagnjen k temu, da bi zapeljal s pogonskih koles pri izhodu iz rezanega materiala.

Dobro je upoštevati, da se pri prednapenjanju s pomočjo ležaja tračni list na zgornjem pogonskem kolesu rahlo pomakne naprej. Zato ga je treba vrniti nazaj na sredino širine koluta oziroma je treba nazaj na sredino širine koluta vrniti koren zoba (z nagibom zgornjega pogonskega kolesa s pomočjo vijaka – glej zgoraj). 

Na splošno pa ta nastavitev ni najbolj standardna – pri stiku z ležajem in utorom namreč zadnji rob tračnega lista bolj trpi, tračni listi pa tako lahko s te strani prej počijo (več v članku Zakaj tračni list za les poči).

Kakšne so vaše izkušnje z napenjanjem tračnih listov? Imate kakšen nasvet za izboljšavo ali se vam, nasprotno, pogosto pojavljajo enake težave? Delite jih z nami v razpravi.

Vam je ta članek pomagal?

Ocenite in nam pomagajte izboljšati našo vsebino

Skupna ocena 4.6
Ocenjevanje
article-rationg-decoration
Vaša vprašanja

Imate vprašanje o tem članku?